ANNA3 | Zomerse Orgelconcerten |

31 juli 2016

Annabel Gordon & Joannes Thuy

17.00 uur concert

16.30 uur deuren open

 

tickets

10 EUR

8 EUR (hechte & beste vrienden ANNA3)

6 EUR (-26 jaar)

 

verkoop

aan de inkom

voorverkoop: G. Burssenslaan 17 2050 Antwerpen op weekdagen van 9.30 tot 11.30 u

Celliste Annabel Gordon studeerde aan het Mannes College of Music in New York. Als geboren New Yorker trad Annabel Gordon op in menige concerten, zowel in de stad als daarbuiten, en in de Noordoostelijke staten van de VSA. Zij trad op als soliste en in kamermuziek ensembles in de meest gerenommeerde concertzalen in New York, zoals de Town Hall, de 92nd Street Y, in La Mama, Merkin Concert Hall, en gaf drie solo recitals in Carnegie Hall.

Haar optredens met kamermuziek werden regelmatig uitgezonden in programma's van radio station WQXR's Young Artist Showcase in New York. In 1995 heeft Annabel Gordon het Southampton Chamber Music Festival gesticht, en was er directeur van gedurende 16 jaar. Zo kon ze haar voorliefde voor lesgeven combineren met uitvoeringen, het leiden van workshops, concerten presenteren, en nieuwe compositie opdrachten geven en uitvoeren. Haar werk als Producer omvatte twee concerten in Carnegie Hall voor de zeven New York City schoolorkesten in 2008 en in 2011.

Gedurende de laatste zes zomers heeft Annabel Gordon concerten gegeven op verscheidene plaatsen in Frankrijk, zowel met kamermuziek als solo concerten. In 2012 trad ze op in Joucas, Les Collegiades de Saint-Emilion, en op het Festival of Strings in de abdij van Valsaintes. In London, gaf ze solo- en kamermuziek recitals in de Dr Johnson House Museum and in de St Saviour Pimlico. Momenteel is Annabel Gordon docent aan de Music Faculty van de Brearley School in New York, waar ze sinds 2011 Hoofd is van het Music Department.

Joannes Thuy studeerde aan het Lemmensinstituut te Leuven (B), de Koninklijke Beiaardschool te Mechelen (B), en aan het Koninklijk Conservatorium te Antwerpen (B). In de USA behaalde hij een Master's Degree (MA) in Musicology, op een proefschrift over filmmuziek, en promoveerde er later Cum Laude tot Doctor (PhD) in Musicology & Psychology of Music op een proefschrift over de invloed van muziek op de menselijke hersenen en het geheugen. Aan de Hogeschool voor de Kunsten te Utrecht, Nederlandse Beiaardschool, behaalde hij het einddiploma Bachelor of Music in Carillon Music.

Joannes Thuy was gedurende 30 jaar organist-titularis van de Sint-Carolus Borromeuskerk te Antwerpen en even lang Senior Producer en Projectleider bij de Belgische Radio & TV. Hij was docent aan diverse muziekacademies en aan het RITS (Film- en TV, Erasmus Hogeschool, Brussel). Joannes was lange tijd Gastprofessor aan de Universiteit Gent (B) waar hij in de Vakgroep Communicatiewetenschappen o.m. Filmmuziek doceerde. Als solist en begeleider gaf hij talrijke concerten in binnen- en buitenland en componeerde film- en toneelmuziek.

Momenteel leeft hij in Den Haag en bespeelt de beiaarden van Amersfoort (OLV toren en Belgenmonument), Den Haag (Vredespaleis), en Scheveningen (Oude Kerk). In de USA is hij actief op de beiaard van Dallas, Texas (Porter Memorial Carillon) en als muziekproducer.

Uitvoerders

Annabel Gordon, cello
Joannes Thuy, orgel

Een cello uit New York, een orgel uit Linkeroever...

New York ligt niet zo ver van Antwerpen. Miljoenen gingen aan boord van de Red Star Line op de Rijnkaai, Antwerpen was de laatste halte, een voorstad van Manhattan. Later kwamen de Amerikanen terug, eerst als bevrijders, daarna als toerist, en ook als musicus, zoals Annabel Gordon.

Deze Amerikaanse celliste opende op 31 juli samen met organist Joannes Thuy de concertreeks “Zomerse Orgelklanken”. Zij studeerde en leeft in New York, waar ze hoofd is van de Music Faculty van de Brearley School.  Ze trad op in de Verenigde Staten, Engeland, Frankrijk, en nu ook bij ons.
Joannes Thuy is voor ons geen onbekende. Hij gaf verschillende concerten in binnen- en buitenland en bespeelt het orgel in onze kerk en in Carolus Borromeus. Hij is de vaste begeleider van Annabel Gordon in Europa.
Een voorproefje van hun talent hadden we die zondagmorgen al gekregen: Joannes en Annabel hadden tijdens de gebedsdienst enkele mooie korte werken laten horen. Wat 's morgens nog een belofte was, werd tijdens het concert meer dan ingelost.

Ook bekende muziek kan verrassen
Het programma overspande vijf eeuwen muziekgeschiedenis. Hendrik de Achtste maakte zijn opwachting met een melodie die ooit een van zijn zes vrouwen het hoofd op hol gebracht heeft, Bach was er, natuurlijk, met delen uit een cellosuite, Italiaanse Barok sprankelde in werk van Vivaldi en Corelli, en Jean Joseph Mouret bracht ons in de sfeer van het hof van Louis XV. Vele werken waren oorspronkelijk niet voor orgel en cello geschreven: de bewerking gaf de kans tot een nieuwe kennismaking met bekende muziek. Joannes speelde op orgel een Concertante variaties op een thema van Haydn van Joannes Brahms die het “dit-heb-ik-al-eens-gehoord-gevoel” op het verkeerde been zette. De bekende humoreske nr. 7 van Dvorak liet in het timbre van cello en orgel de weemoed klinken die in een andere bezetting verborgen kan blijven.
Van Claude Debussy hoorden we een Romance waarin gebroken harten een echo van hun verdriet  horen. Aansluitend volgde het Salut d' Amour dat Edward Elgar voor zijn beminde geschreven heeft – in de stiekeme hoop dat zijn schoonvader zou inzien dat hij, Edward, toch iets van muziek kende…
Van een andere orde waren de Concert Variations on the Star-Bangled Banner, die Joannes uit de orgelpijpen toverde. We hoorden variaties van de componist Dudley Buck op het Amerikaanse volkslied. Jimi Hendrix was niet de eerste die zijn fantasie op deze muziek heeft losgelaten. In de uitstekende toelichting bij het programma lazen we dat op deze melodie oorspronkelijk een clublied gezongen werd van een sociëteit in Londen, waar men goede muziek, maar ook de wijn en de liefde vereerde… De melodie werd daarna in Amerika zo populair dat er ook patriottische teksten op gezongen werden, en een van die versies kreeg de status van nationale hymne.

Thuiskomen aan de Schelde
Het programma stak daarna weer de oceaan over met een meeslepende bewerking door Ralph Vaughan Williams van zes Engelse volksliederen. En als kers op de taart hoorden we een pittige compositie van Jean-Baptiste Senaillé, een prominent lid van de Vingt-quatre violons du Roi waar Europa in de zeventiende en achttiende eeuw zo jaloers op was. Maar dat was nog niet het échte einde van het concert. Annabel en Joannes lieten horen hoe mooi De lichtjes van de Schelde zijn… en we zongen mee, zachtjes, want raakt dit lied het hart niet van elke Antwerpenaar?
Van Antwerpen naar New York is de afstand niet zo groot meer. Dus we hopen we Annabel Gordon en Joannes Thuy samen terug te mogen horen. Achteraf, bij een goed glas wijn, werd al voorzichtig over een volgend concert gesproken, als zij weer naar Europa komt. Iets met Gershwin en jazz?